Předškolák 5. lekce

10 aktivit pro předškoláka

  • Fyzická vyspělost - opět se trochu protáhneme, můžete zůstat doma nebo jít ven. Zkuste si s dětmi jízdu trakařem. Poproste dítě, ať udělá kočičku, postavte se za něj a chytněte mu nohy nahoru. Dítě by mělo jít dopředu jen po rukách, nohy mu budete držet nahoře. Délku dráhy si stanovte podle schopností dítěte. Skvělé cvičení na posílení středu těla dítěte.
  • Koordinace, spolupráce - u pohybu ještě zůstaneme. Zkusíme si chůzi po třech nohách. Vezměte si šátek, šálu a stoupněte si s dítětem vedle sebe. Teď si šátkem zavažte jednu vaší nohu a druhou nohu dítěte (ty které jsou u sebe) a zkuste si takto ujít kus cesty. To samé si může dítě vyzkoušet i se sourozencem, kamarádem.
  • Rozlišování pravé, levé - opět si zopakujte pravou a levou stranu. Posaďte se proti dítěti a domluvte se s ním, že si zahrajete hru. Vy vždy řeknete, co má dítě udělat a dítě se to pokusí splnit. A pokyny mohou být následující: zvedni levou ruku, zamrkej pravým okem, zvedni levou nohu, podej mi pravou ruku. Ze začátku můžete pomaleji, dítěti trochu pomáhat, postupně bez pomoci pokyny odříkávat rychle. Dítě by mělo automaticky, bez velkého přemýšlení rozeznávat levou a pravou stranu.
  • Orientace v rodině - dítě v předškolním věku by mělo znát, kdo jsou členové jeho rodiny a čím se zabývají. Zkuste si doma nakreslit váš rodokmen. Nabízí se obrázek stromu, ale je to na vaší fantazii. Obrázek může malovat dítě. Doprostřed umístěte právě obrázek dítěte a postupně malujte členy rodiny-mámu, tátu, sourozence, babičky, dědečky, pokud zvládnete tak i tety, strejdy a bratrance a sestřenice. O každém si povídejte, zkuste se zeptat dítěte, zda ví, co kdo dělá nebo co třeba má rád.
  • Jména a části rostlin - je jaro, vše kvete, zeptejte se předškoláka, zda zná už jména některých rostlin. Pokud půjdete na procházku a uvidíte známou květinu, podívejte se na ní, řekněte její jméno a zkuste, zda vám dítě už bude umět ukázat, kde je květ, stonek, list, kořen. Natrénovat to můžete doma podle přiloženého pracovního listu.
  • Matematická představivost - škola se blíží, opět nebudou chybět jednoduché počty. Na přiloženém pracovním listě spočítejte, kolik je kytiček, srdíček a balónků a zapište číslo do rámečku.
  • Grafomotorika - ani ta tu nesmí chybět, tentokrát dva pracovní listy, nejdříve ovečka a její spirálky a potom pravé indiánské šípy.
  • Písmena - na ty také nezapomene, dneska si procvičíme první písmenko ve slově, máme tu na pracovním listě pět zvířátek a k tomu čtyři písmenka - spojte zvířátko a písmenko, kterým začíná jeho název. Pozor u jednoho písmenka budou dvě zvířátka!
  • Bludiště - velmi oblíbená aktivita předškoláků, v pracovním listě najdete 5 šípů, ale jen jeden luk. Zakroužkujte šíp, který patří k luku.
  • Dny v týdnu - v minulém týdnu jsme si připomněli roční období, dneska si procvičíme dny v týdnu. Vezměte si společně s dítětem kalendář a poproste dítě, ať vám vyjmenuje dny v týdnu. A pak se ptejte: Kolik dní je v týdnu? Které dny označujeme jako víkend? Když jdeš po víkendu do školky, tak je který den v týdnu? Posledním dnem školky před víkendem je jaký den? Dnes je pondělí, který den je zítra/včera?