Předškolák 3


10 aktivit pro předškoláky

  • Sebeobsluha - oblékání, svlékání, skládání prádla by měla být u předškoláka samozřejmost, měl by být už také schopen zavázat si tkaničku. Pokud to ještě neumí, možná je nyní vhodná chvíle se to naučit. Chcete-li začít co nejjednodušeji, pořiďte pomůcku ve tvaru boty (najdete ji zde), která je k učení ideální. Další možností jsou různé panenky s botami na tkaničky. Na větší botě s delší tkaničkou zavazování mnohem lépe pochopí a naučí se mašličku vázat. Hlavní je na dítě zbytečně netlačit, nestresovat jej. Zároveň přikládám pár říkanek, které mohou pomoci:

"Uděláme králíčkovi ouška, potom králíček obejde strom, šup do nory a utáhnout!"

"Nejdřív uzlík ze dvou konců, potom na tom kratším kličku, pak obtočit druhým koncem, provléknout tím očkem smyčku a už koukáš na mašličku!"

  • Samostatnost - samostatné vystupování. Každý předškolák by měl znát svoje celé jméno, ulici a číslo popisné a město, ve kterém bydlí. Měl by odpovědět na otázky - kolik je mu let, jak se jmenuje jeho maminka a jeho tatínek? Vyzkoušejte!
  • Napsat jméno - většina předškoláků už umí před nástupem do školy napsat hůlkově svoje jméno. Pokud to Vaše dítě ještě neumí, zkuste ho to naučit. Nejdříve mu jeho jméno napište a poproste ho, aby to zkusilo po Vás napodobit. Písmena pište velká, klidně si je můžete zkusit znova obtáhnout nebo obtáhnou prstem. Jméno můžete také napsat do písku, do rozsypané mouky na válu - to děti nejvíce baví. A poté kdykoli Vaše dítě nakreslí obrázek, poproste jej, ať si ho podepíše. Je to i dobrý nácvik nové dovednosti do školy.
  • Základní geometrické obrazce - předškolák by měl znát základní geometrické obrazce - čtverec, kruh, obdélník, trojúhelník. Vyzkoušet si to můžete na přiloženém pracovní listě, kde by dítě mělo pojmenovat tvary, které tvoří panáčky a vymalovat je.
  • Najít rozdíly - další dovedností předškoláka by mělo být nalezení rozdílů v obrázcích - vyzkoušet také můžete na přiloženém pracovním listě, kde by dítě mělo najít u mašinek 10 rozdílů.
  • Labyrinty - předškolák by se umět dobře orientovat, zkuste třeba přiložený labyrint, dítě by mělo najít cestičku kohoutkovi ke správnému kuřátku.
  • Zapamatovat si básničku - dítě se ve škole začne učit pamatovat si básničky, zkuste ho v téhle dovednosti procvičit. Nabízím jednoduchou tematickou básničku:

Sluníčko nám krásně svítí, na zahrádkách kvete kvítí.

A co bude zakrátko? Vylíhne se kuřátko.

Taky malá housátka, utečou nám za vrátka.

Uvaříme vajíčka, velká i ta maličká.

Beránka si upečeme, polevou ho polijeme.

  • Dodržuje pochopená pravidla - můžete si doma vyzkoušet, jestli dítě dobře chápe nastavené pravidlo a dokáže jej dodržet. Zkuste se s ním domluvit, že např. 5 min. nebude moct mluvit. Domluvte se na tomto pravidlu, stanovte přesný čas a např. na budíku jej nastavte. Čas ticha odstartujte a nechte dítě zkusit dodržet toto pravidlo (vy mezitím odpočívejte😊). Pro dítě je 5 min velmi dlouhá doba, uvidíte, jak mu půjde celou dobu mlčet. Konec ticha by měl být jasný signál a ukončení hry. Bude dobré, když se připojíte k dítěti a podpoříte jej tím, že budete potichu i vy. Pokud je 5 min pro dítě dlouhá doba, čas klidně zkraťte. Jde o to, aby dítě dokázalo dodržet ujednané pravidlo.
  • Omalovánky - v příloze najdete obrázek grafomotorické kraslice, které si dítě může dokreslit a vymalovat. A pokud dítě zapojíte do barvení vajíček, je to krásná tvořivá činnost.
  • Orientace - dítě by se mělo orientovat i v prostředí školy. Vzhledem k situaci nemůže bohužel Vaše dítě do školy na zápis. Pokud máte možnost, ukažte mu, do jaké školy bude od září chodit. Povídejte si o tom, jaké to bude, jak to ve škole probíhá, co bude muset mít s sebou do školy. Určitě zapojte dítě do výběru jeho školních pomůcek. Postupně jej začněte seznamovat se školním prostředím.